Art Safari București – cea mai mare expoziție anuală de artă din România

0
418

Art Safari București – cea mai mare expoziție anuală de artă din România

între amintiri-2014, 2015, mai 2016  și proiect de viitor – 2017

 

Despre  expoziția de artă devenită un fenomen aflăm lucruri interesante de la d-na  Ioana Ciocan,  Foto 2 directorul general al Pavilionului de Artă București –  Art Safari,  doctor în arte vizuale, asistent universitar la UNAB,  curator independent și coordonator al mai multor proiecte de artă urbană, printre care   Proiect 90 (Piața Presei Libere-București), S P A M (Parcul Carol I-București) și curator al programelor  Din Dragoste. Fapte morale (Muzeul Național de Artă Contemporană; Victoria Art Center și Ciclop); După 25 de ani (NAG Pop Up Gallery-București, ș.a. În 2015 a făcut parte din echipa Curatoriumului care a dezvoltat dosarul de candidatură București 2021 – Capitală Culturală Europeană.

Teodora Mîndru: V-ați legat numele indestructibil de proiectul Art Safari București, de aceea vă rog să-l prezentați succint  

Ioana Ciocan: Pavilionul de Artă București – Art Safari este organizat de Fundația Centrul Cultural Art Society.  sub patronajul CNR UNESCO. Aflat deja la a treia ediție în 2016, Art Safari a devenit mai mult decât cea mai amplă expoziție de artă din România. Art Safari a declanșat o apropiere a spațiului public, urban și a artei de oamenii momentului, a scos arta din spațiile specializate și a oferit-o publicului, a făcut-o accesibilă, apropiată. Foto 3Faptul că în fiecare an, un public tot mai numeros este interesat de o expoziție inedită, proaspătă, este un lucru formidabil și, în fond, ceea ce transformă Art Safari într-un fenomen. Totodată, acest pavilion de artă a pornit o aliniere a lumii artistice din România la cea internațională fiind primul și singurul târg de artă în accepțiune occidentală, ceea ce îmbracă piața românească de artă și rumoarea artistică autohtonă într-o aură din ce în ce mai atractivă pentru colecționarii și investitorii străini, pentru marile muzee internaționale interesate să-și extindă colecția cu arta est europeană. Fiind sub egida UNESCO, Art Safari București a ajuns la colaborări la nivel internațional.

  • Ce „forțe” artistice ai reușit să aduni în generoasele spații ale Palatului Dacia-România în acest an?

Foto 2Au expus peste 16 muzee din București și din țară în expoziția centrală, au fost prezente 21 colecții private, printre care amintim de colecțiile Emilian Radu, Cătălin Davidescu și Ovidiu Șandor; au participat în premieră 5 colecții private neexpuse vreodată public. Foto 5. Brancusi Ecorseul5.O parte din lucrările muzeale, care au participat în Expoziția Centrală Dada, sunt clasate la categoria Tezaur a Patrimoniului Național Cultural, iar evaluarea unei lucrări poate depăși 400.000 euro.. Au fost prezente 60 galerii din țară și străinătate, care, în total, au expus 5.000 de obiecte și opere de artă. Au fost organizate 37 de conferințe, lansări de carte, concerte, piese de teatru în doar 11 zile, la care au participat aproximativ 500 de persoane.

Cum ați pus în practică tema principală, Centenarul DADA?

Foto 7Am organizat expoziția centrală de 350 de opere în cinstea Centenarului Dada, curatoriată de doamna Raya Zommer-Tal, Director și Curator Șef al Janco-Dada Museum din Ein Hod (Israel). Expoziția a fost completată cu prelegeri și conferințe în programul Art Dialogue..

  • Care au fot exponatele cele mai valoroase conform criticilor de artă avizați, dar și cele mai apreciate de public? Cap de afiș au fost, desigur, celebrele„Ecorșeul” lui C. Brâncuși și „Fetița cu fundă roz” de N. Tonitza,  dar alte piese ?

Întrucât arta rămâne un domeniu subiectiv, este dificil de apreciat care au fost piesele cele mai apreciate de public. În mod cert, vedeta expozițională fost cea centrală – „Centenarul Dada” cu opere din aproape toate muzeele de artă din țară, dar și partea comercială a Pavilionului a fost extrem de apreciată.

  • Ce atracții, în afară de expozițiile de artă a oferit Art Safari vizitatorilor?

La fel ca în 2015 și în acest an publicul s-a putut bucura de concerte, lecturi publice, perfomance-uri, spectacole de teatru, prezentări de artiști, dezbateri și conferințe variate, toate reunite sub titlul de Art Dialogue, la care au participat numeroși specialiști din mediul național și cel internațional. „Dialoguri interstelare” a fost cel mai interesant și mediatizat eveniment: cosmonautul Dumitru Dorin Prunariu (la 35 de ani de la călătoria în spațiu)  și alți 12 astronauți din întreaga lume, reprezentanți de Agenții Spațiale și Discovery Channel, au discutat despre univers, infinit, viitor și artă. Foto 11 Dialoguri Evenimentul  a fost înregistrat de echipa Discovery Channel și va fi transformat într-un documentar despre spațiu și misterele lui. Foarte apreciat a fost și Art Safari Kids, unde cei mici s-au bucurat de ateliere diverse, creative și foarte interactive, de la pictat pe față, la ateliere de modelaj și fabricat zâne, la pictat pe sticlă și ceramică, la colaje, Art Safari Kids a adunat peste 700 de copii. Foto 13 Atelier creatie copii

Art Safari a oferit vreo facilitate tinerilor artiști aflați la început de carieră?

Zona The Space – a oferit un program special dedicat artei experimentale și performance-ului contemporan,  unde au expus tineri artiști. Anul acesta au fost invitați Vlad Bota, Andra Vlăsceanu, Claudia Ilea, Emanuela Voinescu, Florina Oprescu, Ana Toma, Flavia Popescu, Giulia Crețulescu, Roxana Tănase, Ariana Hodorcă, Bogdan Topîrceanu, iar curatori Roxana Tănase, Bogdan Topîrceanu. Două galerii s-au lansat la Art Safrai: Elevator. Emerging și Galeria Pilat, ambele din București. Foto 14

  • Pentru că am observat și colecții private, te rog explică-ne ce rol au colecționarii în cunoașterea și recunoașterea socială a artei.

Colecționarii de artă asigură dezvoltarea pieței de artă, a circulației valorilor și operelor de artă, setează standarde, setează mode, trenduri. Fără colecționari sau iubitori de artă, arta nu ar putea fi cunoscută, ar rămâne în ateliere prăfuite. Colecționarii sunt mecanismul care asigura dinamismul și energia unei istorii a artei.

  • Sunt sigură că au fost necesare resurse materiale, financiare și umane substanțiale. Cum ați reușit să le mobilizați?

Cei mai importanți parteneri ai noștri sunt: ARCUB. Primăria București și Ministerul Culturii. ARCUB a denumit Art Safari ca proiect strategic pentru București și ne-am bucurat să ne fie parteneri și în 2016. Primăria Municipiului București găzduiește Art Safari în Palatul Dacia-România, Ministerul Culturii ne-a aprobat împrumutul lucrărilor muzeale de tezaur necesare pentru Centenarul Dada.  A fost într-adevăr un volum mare și solicitant de muncă, uneori am avut chiar senzația că va fi imposibil să îndeplinim totul conform graficului, dar a existat multă implicare, pasiune și cafea pentru toată echipa Art Safari și toți cei implicați și, iată, am reușit.

  • Am observat un concept de organizare și funcționare la standarde occidentale, până la detalii. Ați beneficiat de consultanți, specialiști în managementul evenimentelor artistice?

În ceea ce privește expoziția centrală Dada, aceasta a fost curatoriată de Raya Zommer-Tal, director și curator șef al Janco-Dada Museum din Ein Hod (Israel) și Igor Mocanu specialist în avangardă. Advisory Boardul Art Safari este reprezentat de Cees Hendrikse (colecționar olandez), Yvette Fulicea și Aurel Vainer. Dar totul a fost pus cap la cap de minunata echipă Art Safari. Foto 16

  • După atâtea eforturi, care sunt realizările cele mai semnificative?

Un total de 24.536 de vizitatori în perioada 5 – 15 mai, dintre care aproape 3.000 vizitatori la Preview Art Safari 2015 în seara de 5 mai 2016 (cel mai popular vernisaj de artă vreodată organizat). În ceea ce privește structura publicului, segmentul de vârstă preponderent  a fost cel între 25-34 ani – 38% (apoi 32% între 35-44 ani, respectiv 18% între 18-24 ani); 68% dintre vizitatori au fost persoane de sex feminin, rezidente în București. În ceea ce privește expozanții,  34 de galerii au realiza t vânzări între 15% și 100% din valoarea operelor expuse în standul expozițional. Foto 17

  • Art Safari este un eveniment artistic pentru elite, sau pentru publicul larg?

Pentru oricine care vrea să se deconecteze de la mersul vieții cotidiene, care vrea să vadă că arta înseamnă viață, că arta nu trebuie uitată și că trebuie să facă parte din viața fiecăruia. Așadar, este un eveniment pentru publicul larg.

  • Ediția 2016 a fost doar un moment în istoria ART Safari. Ce va fi în viitor?

Cu siguranță vom păstra programele Art Dialogue, Art Safari Kids, The Space, dar și secțiunile de artă contemporană și artă modernă, de patrimoniu. Altfel, surprize!

  • Dar pentru Ioana Ciocan, personal, ce înseamnă Ediția 2016? Oboseală, bucurie, dorință de a continua? O și mai mare identificare personală cu acesta?

Toate!

Teodora Mîndru:Vă mulțumesc și vă doresc mult succes în pregătirea ediției viitoare, Art Safari București 2017.

 

Interviu realizat de

Sociolog Teodora Mîndru

DISTRIBUIȚI
Articolul următorBOOKFEST 2016 – Lansari de carti

LĂSAȚI UN MESAJ